انواع سنگ‌های معدنی

tvf45hyuv045nuy9v54ouy5o5 300x200 انواع سنگ‌های معدنی

همانطور که از نام سنگ‌های معدنی پیدا است، به سنگ‌های گفته می‌شود که از معدن استخراج شده و با نام کانسنگ هم شناخته می‌شوند. داخل این سنگ‌ها فلزات یا مواد ارزشمند دیگری وجود دارد که پس از استخراج سنگ از داخل معدن و با کمک روش‌های علمی مختلف، جدا شده و در صنایع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. هنگام استخراج این سنگ‌های معدنی، هزینه استخراج را با ارزش آن سنگ مقایسه می‌کنند و اگر آن ماده معدنی ارزش وقت و صرف هزینه داشت، به استخراج آن‌ها خواهند پرداخت.

پیش از استخراج معدن با کمک داده‌های بدست آمده و تصاویر ماهواره‌ای، محل دقیق سنگ‌های معدنی انباشته شده را تخمین می‌زنند و در صورت به صرفه بودن مراحل استخراج، با نصب تجهیزات مناسب و نیروی انسانی کافی به استخراج معدن می‌پردازند. استخراج به دو روش روباز یا زیرزمینی انجام می‌گیرد، در روش روباز مواد معدنی به سطح زمین نزدیک هستند و نیاز به حفاری های عمیق نیست اما در روش زیرزمینی، قسمتی از معدن را حفر می‌کنند تا بتوانند به مواد معدنی داخل آن دسترسی پیدا کنند.

بیشتر بخوانید:  عجیب‌ترین مدل موی زنانه از اسپانیا!

از جمله شناخته شده‌ترین سنگ‌های معدنی می‌توان به هماتیت، طلا، مگنتیت، اورانیت، باریت، دولومیت، کرومیت و … اشاره کرد که با دو مبنای مختلف دسته بندی می‌شوند. در ادامه به روش‌های متدوال دسته بندی انواع سنگ های معدنی خواهیم پرداخت.

انواع سنگ های معدنی بر اساس خواص شیمیایی

اگر بخواهیم خرید مواد معدنی را بر پایه خواص شیمیایی تقسیم بندی کنیم، دو دسته کلی خواهیم داشت.

  • سیلیکاته: چنانچه یک کانی حاوی عنصر سیلیسیم باشد به آن کانی سیلیکاته گفته می‌شود. به طور مثال سنگمیکا از اکسیژن و سیلیسیم و آلومینیوم و پتاسیم ساخته شده و یک نوع کانی سیلیکاته است زیرا در ترکیبات آن، نام سیلیسیم به چشم می‌خورد. حجم عظیمی از پوسته زمین ( در حدود 90 درصد) از مواد سیلیکاته ساخته شده، همانطور که می دانید در ساختار پوسته 60 درصد اکسیژن، 20 درصد سیلیسیم، 6 درصد آلومینیوم و 3 درصد عناصر دیگر و …. وجود دارد.
  • غیر سیلیکاته: در صورت عدم وجود سیلیسیم در ترکیباب ماده معدنی، نام کانی غیر سیلیکاته را به آن نسبت می‌دهند. از جمله کانی های غیر سیلیکاته معروف می‌توان به سنگ فیروزه، کلسیت، باریت، مگنتیت، کرومیت و هماتیت اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:  ادکلن، باعث مرگ ناپلئون بناپارت شده است!

etvc3509tnu5o8vntjeo5joerj 300x186 انواع سنگ‌های معدنی

انواع سنگ های معدنی بر اساس جنس مواد

دسته بندی مواد معدنی بر پایه مقیاس های مختلفی انجام می‌گیرد اما اگر بخواهیم آن‌ها را بر اساس مواد اولیه آ‌ن‌ها دسته بندی کنیم، سه دسته کلی خواهیم داشت.

  • کانی فلزی: کانی فلزی تعداد زیادی از سنگ‌های معدنی ارزشمند را در خود جای می‌دهد و خود به سه دسته سنگ‌های ارزشمند، آهنی و غیر آهنی تقسیم می‌شود. سنگ‌های ارزشمند به سنگ‌های معدنی مانند طلا یا نقره گفته می‌شود، به سنگ‌های معدنی حاوی آهن مانند نیکل، کبالت یا سنگ آهن کانی فلزی آهنی و به آلومینیوم، سرب و روی، کانی فلزی غیر آهنی گفته می‌شود.
  • کانی غیرفلزی: انواع نمک‌ها، سنگ میکا، پتاس و … را به عنوان کانی های غیر فلزی می‌شناسند.
  • کانی آلی: به مواد معدنی سوختنی مانند زغال، کانی آلی می‌گویند.
بیشتر بخوانید:  آیا ادکلن و عطر تاریخ انقضا دارد؟

سنگ معدنی در سراسر دنیا با نسبت یکسانی تقسیم نشده و برخی از کشورها دارای معادن بیشتر و برخی فاقد معادن این مواد ارزشمند هستند. بیشترین فروش سنگ‌های معدنی به سنگ‌هایی مانند روی، مس، سرب و نیکل اختصاص می‌یابد که از آن‌ها در صنایع مختلفی استفاده شده و نقش مهمی در اقتصاد کشورها ایفا می‌کنند. در صورتی که قصد دارید از قیمت انواع سنگ‌های معدنی اطلاع پیدا کرده و یا سنگ معدنی مورد نیاز خود را خریداری نمایید، می‌توانید درخواست خود را با کارشناسان ما در ماگماماینر مطرح کنید. تیم باتجربه ماگماماینر با سال‌های فعالیت در زمینه عرضه مواد معدنی، بهترین نوع موجود در بازار را با قیمت مناسبی در اختیار شما قرار خواهد داد.

مطلب پیشنهادی

درآمد دلاری با خرید دستگاه‌‌های ماینر

روزبه‌روز شاهد افزایش تعداد افرادی هستیم که در حوزه ارزهای دیجیتال مشغول به فعالیت شده‌اند …