بستنی خشک تبریز، دسر فضانوردان ناسا!

بستنی یکی از محبوب‌ترین دسرهای جهان است که همه ما حداقل یکبار طعم آن را تجربه کرده ایم. این دسر خوشمزه حتی در خاطرات کودکی اکثر ما نیز حضور دارد. بستنی خوردن در سراسر جهان یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات تابستانی محسوب می‌شود که کودکان و بزرگسالان از آن استقبال می‌کنند. تا جایی که بسیاری از افراد برای چشیدن طعم بستنی های جدید بلیط هواپیما تهیه می کنند و بار سفر می بندند!

تاریخچه بستنی در جهان

تاریخچه این خوراکی خوشمزه به قرن چهارم قبل از میلاد برمی‌گردد. در واقع اسکندر مقدونی اولین کسی بود که ایده ساخت بستنی به ذهنش رسید. او به نوشیدنی‌های یخی علاقه بسیاری داشت. به همین جهت سربازان خود را به کوهستان‌های مقدونیه می‌فرستاد تا برایش یخ بیاورند. سپس آشپز سلطنتی یخ را با شربت، پوره و عسل مخلوط می‌کرد و برای اسکندر می‌برد. بنا بر افسانه‌های قدیمی، چینی‌ها و مغول‌ها نیز از ملت‌هایی بودند که فرمول بستنی را حدود 550 سال پیش از میلاد کشف کردند. سپس تاجرانی که به چین آمده بودند این دسر شیرین را به اروپا و آمریکا بردند.

gy6u576ur5h766 300x200 بستنی خشک تبریز، دسر فضانوردان ناسا!

برف و شیره اولین بستنی ایران است

در دوران امپراتوری هخامنشی، مردم ایران در فصل زمستان شیره را بر روی برف می‌ریختند و به‌عنوان دسر می‌خوردند. اما بستنی به معنای امروزی خود در دوران قاجار وارد ایران شد. در حقیقت ناصرالدین‌شاه در سفر خود به فرانسه این دسر لذیذ را به ایران آورد. اما ایرانی‌ها تغییراتی در ساختار بستنی فرانسوی (پلومبیر) دادند و به آن پسته و زعفران افزودند.

بیشتر بخوانید:  بهترین نژاد های پرندگان

معروف‌ترین بستنی‌فروش ایران در آن زمان نیز ممد ریش‌دار، کاسب بازار تهران بود که اولین بستنی‌ سنتی ایران را همراه با نان، خامه و ثعلب سرو کرد. پس از آن مردم سایر شهرهای ایران ترکیبات این خوراکی لذیذ را با توجه‌ به فرهنگ غذایی خود تغییر دادند و بستنی محلی درست کردند. به ‌گونه‌ای که شما با سفر به هر شهر ایران با نوع متفاوتی از بستنی روبرو می‌شوید. ما نیز با توجه ‌به فرا رسیدن فصل بهار و گرم‌شدن هوا تصمیم گرفتیم تا خوشمزه‌ترین بستنی‌های ایران را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

بستنی خشک تبریز

این دسر که اسم عجیبی نیز دارد یکی از خوشمزه‌ترین بستنی‌های ایرانی محسوب می‌شود. جالب است بدانید بستنی خشک یکی از میان وعده های پرطرفدار فضانوردان ناسا می باشد! این دسر فضایی ساده اما خوشمزه بسیار پرطرفدار می باشد.  بستنی خشک در واقع نوعی شیرینی متشکل از کره، وانیل، شیر پرچرب و شکر است که در شهر توریستی تبریز سرو می‌شود. این شیرینی که طعم لذیذی دارد، معمولاً با پودر پسته، گردو و پودر نارگیل تزیین می‌شود. بستنی خشک معمولاً به همراه چای سرو می‌شود و همیشه بر سر سفره عید تبریزی های اصیل حضور دارد. این شیرینی در طعم‌های مختلف گردویی، پسته‌ای و زعفرانی تهیه می‌شود و ماندگاری بالایی دارد.

از کجا بستنی خشک بخریم؟

از آنجایی‌ که بستنی خشک یکی از سوغات‌های تبریز به شمار می‌رود، برای تهیه آن باید به قنادی‌ها و آجیل‌فروشی‌های معتبر تبریز نظیر قنادی رکس، تک‌درخت، تشریفات و آجیل تواضع سر بزنید. البته ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر در ایام نوروز، به این شهر سفر کردید فقط به خریدن بستنی خشک اکتفا نکنید.

بیشتر بخوانید:  اگر جان خود را دوست دارید هیچ گیاهی را در این باغ لمس یا بو نکنید!

بلکه سایر سوغاتی‌های خوشمزه تبریز مانند باقلوا، نوقا و قرابیه را نیز امتحان کنید. زیرا قنادهای تبریزی هرساله خوشمزه‌ترین شیرینی‌هایشان را به مناسبت فرارسیدن نوروز می‌پزند. پس اگر عاشق شیرینی و دسرهای لذیذ هستید، هرچه زودتر بلیط تهران تبریز را رزرو کنید. ما نیز قول می‌دهیم که سفر نوروزی به این شهر، تبدیل به شیرین‌ترین سفر عمرتان بشود.

گله بستنی برغان، ترش‌ترین بستنی ایران

روستای برغان یکی از زیباترین و سرسبزترین روستاهای ایران محسوب می‌شود که در 50 کیلومتری تهران و 17 کیلومتری کرج قرار دارد. آلو و گردو معروف‌ترین سوغاتی‌های این روستا هستند. به همین دلیل مردم برغان، بستنی محلی خود را که از سرشیر تازه، خامه و ثعلب تشکیل شده با سس آلوی ترش سرو می‌کنند؛ بنابراین این دسر مزه ترش و ملسی دارد که از آن سیر نمی‌شوید.

456ybg567uj57un 300x200 بستنی خشک تبریز، دسر فضانوردان ناسا!

بستنی برغان را از کجا بخریم؟

با توجه ‌به اینکه این بستنی مختص به روستای برغان است، تنها می توانید آن را در دکان عمو مجید گلدار در این روستا بیابید. البته چون این بستنی‌ فروشی شهرت بسیاری دارد با پرس‌وجو از افراد محلی به‌ راحتی آن را پیدا خواهید کرد. البته یادتان نرود در کنار صرف بستنی، از طبیعت زیبای برغان نیز لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:  سرو غذا در کنار گورها، خلاقیت رستوران هندی

بستنی ملاگاو میش ثانی، پرچرب‌ترین بستنی ایران

این بستنی همان‌طور که از نامش پیداست، از شیر، خامه و سرشیر گاومیش تهیه می‌شود. به همین جهت بسیار پرچرب و سنگین است. اگرچه این دسر لذیذ در اصل به منطقه ملاثانی (در 40 کیلومتری اهواز) تعلق دارد، اما در سراسر استان خوزستان سرو می‌شود. بستنی ملاگاو میش از بافت بسیار نرم و لطیفی برخوردار است. به همین جهت حتماً باید آن را زود بخورید تا در گرمای خوزستان آب نشود.

بهترین بستنی جنوبی را کجا بخوریم؟

خوشمزه‌ترین بستنی‌های جنوبی را می‌توانید در بستنی‌فروشی قدس (واقع در بلوار پاسداران) و مجید (واقع در منطقه لشکرآباد) اهواز پیدا کنید. البته در سفر به اهواز، بازدید از جاهای دیدنی این شهر مانند رود کارون، پل طبیعت کیان پارس و بازار کاوه را فراموش نکنید. همچنین باتوجه‌ به اینکه آب ‌و هوای اهواز در فصل بهار گرم و معتدل است، تعطیلات نوروزی بهترین زمان برای سفر به این شهر محسوب می‌شود. سایت های علی بابا، فلایتیو، تیک بان و … می توانند در این راستا به ارائه بلیط قطار و هواپیما به مقاصد مورد نظر شما می پردازد تا نوروز 1402 را برای خود و عزیزانتان به یاد ماندنی کنید.

ما در این مطلب شما را خوشمزه‌ترین بستنی‌های ایران آشنا کردیم. در انتها نیز امیدواریم سال جدید برای شما به شیرینی این دسر خوشمزه باشد.

مطلب پیشنهادی

درآمد دلاری با خرید دستگاه‌‌های ماینر

روزبه‌روز شاهد افزایش تعداد افرادی هستیم که در حوزه ارزهای دیجیتال مشغول به فعالیت شده‌اند …