آشنایی با صنایع دستی ارومیه

%name آشنایی با صنایع دستی ارومیه

هنرهای دستی ارومیه

ارومیه یکی از کلان‌شهرهای ایران است که مرکز استان آذربایجان غربی است. شهرستان ارومیه در شمال غربی ایران واقع‌شده است.

صنایع دستی شهر ارومیه، در کنار جاذبه های گردشگری ارومیه نظر همه مسافران را به خود جلب می کنند، و ما قصد داریم در این بخش شما را با این هنرهای زیبا آشنا کنیم. صنایع دستی آذربایجان غربی تنوع و جلوه ی بی نظیری دارد به این علت که آمیخته ی هنر و تجربه ی اقوام ترک و کرد این منطقه هستند.

%name آشنایی با صنایع دستی ارومیه

فرش ارومیه

فرش ارومیه :

ارومیه را می‌توان به‌عنوان یکی از قطب‌های فرش دست‌باف ایران شناخت که سهم زیادی از صادرات فرش کشور متعلق به این منطقه است. در میان شهرهای استان‌های آذربایجان غربی خوی، ارومیه، تکاب، بوکان، شاهین‌دژ و میاندوآب در زمینه بافت فرش نفیس پیشرو هستند، اما در این میان فرش ریز ماهی و افشار آهنین شهرهای خوی و تکاب به دلیل ظرافت و استحکام بالا شهرت زیادی دارند و حتی در سطح بین‌الملل هم شناخته‌شده است. از جمله شاخص‌ترین ویژگی‌های فرش دستباف آذربایجان غربی رنگ و طرح آن است، که علاوه بر ثابت بودن زیباست.

منبت کاری ارومیه:

منبت کاری از صنایع قدیمی ارومیه است که قدمتی نزدیک به یک قرن دارد. استاد کاران این هنر با تمامی ذوق و سلیقه خود نقوش برجسته را بر روی چوب پیاده می کنند. هنرمندان منبت کار در این منطقه بیشتر از چوب گردو برای ایجاد یک طرح استفاده می‌کنند. بیشتر منبت‌کاران ارومیه در فصل پاییز و زمستان یعنی زمان برش درختان از سنندج چوب لازم را خریداری می‌کنند. چوب‌های سنندج دارای جنس مناسب و رنگ‌های زیبا می‌باشد.

منبت کاران برای ساخت فرآورده‌های چوبی، ابتدا چوب‌‌های خریداری شده که به صورت الوار هستند را برش می‌دهند و آن‌ها را به مکعب تقسیم می‌کنند. بعد از آماده شدن چوب، طرح‌هایشان را روی آن کنده‌کاری می‌کنند و در آخر روی آن را با سیلرکیلر یا لاک الکل می‌پوشانند.

%name آشنایی با صنایع دستی ارومیه

رودوزی

رودوزی ارومیه :

در این صنعت، بر روی پارچه های ساده و بدون طرح با نخهای ابریشمی و رنگی و بوسیله سوزن طرح هایی زیبا روی پارچه ایجاد میکنند.رودوزی از مشتقات هنر سوزن دوزی است.در این هنر زنان هنرمند آذربایجانی با استفاده از نخ‌های ابریشمی بر روی پارچه‌های ساده طرح یا نقاشی رسم می‌کنند و محصولات مختلفی را با آن تهیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  همه چیز درباره فرش ماشینی

این صنعت از قدیم در خانه ها در میان بانوان خانه دار رواج فراوان داشته ، همچنین در زمانهای نه چندان دور، دختران دم بخت از این صنعت در تکمیل جهیزیه خود استفاده زیادی میکردند. با مراجعه به فروشگاههای صنایع دستی ارومیه رودوزیهای فراوانی را بر روی کفش ، لباس، زیرلیوانی، رومیزی و … مشاهده خواهید کرد.

%name آشنایی با صنایع دستی ارومیه

رنگرزی و چاپ سنتی

رنگرزی و چاپ‌های سنتی :

کلیه فرآورده‌هایی که به‌وسیله قلم‌مو، قالب و شابلون رنگ‌آمیزی می‌شود و پذیرای نقش می‌شود جزو چاپ‌های سنتی به‌حساب می‌آیند، البته در آذربایجان غربی عمدتا در زمینه رنگرزی فعالیت می‌کند و از جمله شهرهای فعال در این زمینه می‌توان به ارومیه اشاره کرد.

%name آشنایی با صنایع دستی ارومیه

ظریف کاری روی چوب

ظریف‌کاری بر روی چوب :

یکی از رایج‌ترین صنایع‌دستی ارومیه ظریف‌کاری بر روی چوب است. در این هنر زیبا بر اساس یک طرح مشخص قطعات چوب را بر روی شی‌ء توسط چسب قرار می‌دهند. چوب مورداستفاده در ظریف‌کاری چوب درخت سنجد، گلابی، گردو، صنوبر و سرو است.

بیشتر بخوانید:  همه چیز درباره سازهای بادی

انواع جعبه سیگار، دستمال کاغذی، شکلات خوری، وسایل تزئینی و انواع گردنبند و دستبند،جعبه لوازم آرایش و… که در این شهرستان تولید می‌شوند به روش ریزه کاری روی چوب است. ابزار مورد استفاده تقریباً همانند منبت کاری است و بیشتر از وسایل مخصوص برش و چسباندن و سمباده استفاده می‌شود. پس از اتمام کار روی محصول را با لایه‌های از لاک الکل یا سیلر کیلر می‌پوشانند.

%name آشنایی با صنایع دستی ارومیه

پیکرتراشی

پیکر تراشی ارومیه:

از قدیمی ترین و رایج تریبن هنرهای آذربایجان غربی است. در صنعت پیکر تراشی مجسمه هایی به اشکال مختلف نظیر پرنده انسان و… می سازند.

پیکرتراشی در ارومیه هنر ایجاد مجسمه‌های از جنس چوب است. در واقع پیکرتراشی همان هنر ساخت مجسمه‌های سنگی یا چوبی است که از قرن‌ها پیش رایج بوده است. قدمت این هنر در ایران بسیار قدیمی است، چرا که در آثار تخت جمشید نیز از نقش برجسته تا مجسمه می‌توان شاهد بود.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

آشنایی با هنر گچمه بافی

گچمه‏ بافي که از صنايع دستي انحصاري کهگيلويه و بويراحمد است، هنري مرکب از گليم …