آیا احضار روح واقعیت دارد؟

[ad_1]

summon2 soul1 آیا احضار روح واقعیت دارد؟

آیا احضار روح واقعیت دارد؟

درباره ی احضار روح

منظور از احضار روح، احضار روح از عالم برزخ است لذا اختصاص به روح مردگان دارد ــ البته بسیاری از مدعیان احضار روح یا شیّادند یا تردستند یا دچار توهماتند و کم هستند کسانی که واقعا می توانند احضار روح کنند ــ اما فن دیگری نیز وجود دارد که با تسامح می توان آن را احضار روح زندگان دانست.این فن را تله پاتی می گویند که دارندگان این فن می توانند با افراد دیگر ارتباط ذهنی برقرار کنند.

احضار روح یا ارتباط با ارواح با تاریخ حیات بشر آمیخته است. وابستگی انسان ها به هم موجب می شود که وقتی عزیزی را از دست می دهیم به او زیاد فکر می کنیم. از سوی دیگر او نیز به ما وابستگی داشته و پس از مرگ تمایل دارد که از حال عزیزانش در دنیا با خبر شود. بنابراین تا پیش از آنکه در زندگی برزخی غرق شود، این امکان بسیار زیاد است که بتوانیم در خواب عزیزان تازه گذشته را ملاقات کنیم. بسیاری از این رویاها که درباره تازه گذشتگان دیده می شود، ممکن است صادق باشد.

آیا ارواح وجود دارند؟

آری! روح وجود دارد. در زمان حضرت محمد (ص) نیز عده ای درباره روح از ایشان می پرسیدند. در آیه 85 سوره اسراء می خوانیم:

وَ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ ۖ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ مَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلً؛

و تو را از حقیقت روح می پرسند، جواب ده که روح از (عالم) امر خداست (و بی واسطه جسمانیات به امر الهی به بدن ها تعلق می گیرد) و (شما پی به حقیقت آن نمی برید زیرا) آنچه از علم به شما دادند بسیار اندک است.

بیشتر بخوانید:  راههای افزایش طول عمر در کلام ائمه علیه السّلام

اصل وجود داشتن روح را همه مردم و دانشمندان – حتی دانشمندان کافر – قبول دارند و هیچ کس وجود روح و روان را انکار نمی کند. امروزه دو علم روانشناسی (پسیکولوژی) و روان کاری (پسیکانالیزم) از دانش هایی است که در دانشگاه های بزرگ دنیا تدریس می شود. تفاوت دانشمندان خداشناس و کافر این است که دانشمندان خداشناس ثابت کرده اند که روح وجودی غیر مادی است، ولی دانشمندان کافر تصور می کنند روح از خواص جسم است.

summon2 soul4 آیا احضار روح واقعیت دارد؟

علامت های شیطان پرستی برای احضار ارواح

آیا احضار روح امکان دارد؟

احضار روح از نظر دين اسلام جايز نيست، چون احضار ارواح مردگان (به نوع متداول) يعنی اسپرتيسم، نوعی جادوگری است كه در دين اسلام مذموم و ناروا است. اما احضار و تسخير روح زنده ها، يعنی هيپنوتيزم، اين هم به جهت مفسده انگيز بودن روا نيست.

بیشتر افرادی که ادعا می کنند روح احضار می کنند دروغ می گویند. آنان با توجه به فضاسازی در ضمیر ناخود آگاه انسان تاثیر می گذارد و در واقع دانسته های خودمان را از ما می گیرند و دوباره به ما تحویل می دهند و ما فکر می کنیم آنها از مسائل خصوصی ما اطلاع دارند.

با تحقیقات ثابت شده که ارتباط با عالم ارواح ممکن است و این امر برای برخی از گناهان و به ویژه برای بعضی از علمای بزرگ اتفاق افتاده است، ولی بیشتر افرادی که ادعا می کنند می توانند روح هر کس را که بخواهند احضار کنند دروغ می گویند یا گرفتار توهم و خیالاتی می شوند. برای آگاهی بیشتر می توانید کتاب حقیقت روح، نوشته احمد زمردیان و کتاب ارتباط با ارواح، نوشته آیه الله مکارم شیرازی را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید:  دعای هفتم صحیفه سجادیه به همراه ترجمه

ما مومنان به ادیان الهی، معتقد هستیم به این که در جهان هستی نیروهای سری و عوالم غیر محسوس زیادی وجود دارند، از جمله:  ارواح مردگان:

به عقیده ی ما ارواح بعد از مرگ باقی هستند، و با نابودی جسد نابود نمی شوند؛ بی نیاز یا معذب خواهند شد. قرآن درباره ی ارواح شهداء می فرماید:

(أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ) (آل عمران-۱۶۹/۱۷۰)

«بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند. به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند.»

و طبیعی است که این برخورداری از نعمت خداوند مربوط به ارواح آنان است؛ زیرا اجساد چه بسا پوسیده و در خاک پراکنده شده باشد.

از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که مردگان صدای پای تشییع کنندگان را وقتی که از گورستان باز می گردند، می شنوند.

نیز آن حضرت برای امت بیان کرده اند: که هرگاه بخواهند به اهل قبور سلام کنند، آنان را مورد خطاب قرار دهند و بگویند:

«سلام بر شما، ای ساکنان دیار مومنان، شما در این کاروان سابقین هستید و ما لاحقین هستیم.»

افرادی به این صورت مورد خطاب قرار می گیرند که، بشنوند و گفته ها را درک کنند، و اگر چنین نبود، اینگونه خطاب به منزله ی خطاب به معدوم و جمادات تلقی می شد؛ ابن قیم در کتاب «الروح» می گوید: «علمای سلف» اجماع دارند بر اینکه اموات، گفت و گوی زنده ها را می شنوند و می فهمند و روایات زیادی در این باره از آنان آمده است مبنی بر اینکه مردگان از اوضاع زنده ها که به زیارت آنان می آیند آگاهی دارند و از دیدارشان خوشحال می شوند.

بیشتر بخوانید:  حرز حضرت فاطمه (س) چیست؟ و چه فضیلتی دارد؟

چنین نظریه ای دلیلی است بر اینکه، بنا به مقتضای اصول و مبانی اهل سنت، روح موجودی مستقل و قائم به نفس خود می باشد، و قرآن و سنت و سخن های گذشتگان و عقل و فطرت، بیانگر و تاییدگر این مطلب می باشند. ابن قیم رحمه الله برای اثبات این مطلب بیش از 100 دلیل اقامه نموده است. خداوند متعال روح و نفس انسان را مورد خطاب قرار داده و به آن فرمان بازگشت و دخول و خروج داده است، و نصوص صریح شریعت دلالت دارند بر اینکه روح و نفس، صعود و تنزل و قبض و بسط و رفت و آمد دارد، و درهای آسمان به روی آن باز می شوند، و اینکه روح به سجده می رود و سخن می گوید و …

summon2 soul3 آیا احضار روح واقعیت دارد؟

با احضار روح، اجازه ی ورود شیطان و جن را می دهید

احضار روح مردگان حرام است

احضار روح از نظر شرعی حرام می باشد. اگر احضار روح مفاسدی مثل علنی شدن جرائم و مجرمان از طریق غیر حسی و غیر عادی و غیر طبیعی داشته باشد، مثلا برای اثبات حقوقی (اثبات قاتل، دزد، ارث و…) یا اموری که به حیثیت افراد و حقوق معنوی آنان تعدی می کند، قهرا ممنوع و حرام است. (أجوبة الاستفتائات (بالفارسیة) س 1231:….. ص :270.)

حکم احضار روح در اسلام

از نظر اسلام مساله احضار روح و به تعبیر دیگر «ارتباط با ارواح» مورد انکار نیست ولی تنها برای افراد بسیار نادری ممکن است. فردی که روح را احضار می کند باید دارای تزکیه نفس باشند، افراد دارای توانایی احضار روح قابل اطمینان هستند و کاری در غیر رضای خدا انجام نمی دهند.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

مناجات با حضرت معصومه (س)

[ad_1] متن مناجات با حضرت معصومه (س) زمانی که دل گرفته اید و آرام و …